Hi allemaal! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van BjorNora - WaarBenJij.nu Hi allemaal! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van BjorNora - WaarBenJij.nu

Door: Nora

Blijf op de hoogte en volg BjorNora

12 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hi allemaal!

Omdat we tot nu toe veel individueel mailen, leek het ons een goed idee een weblog aan te maken waarop we zo nu en dan kunnen schrijven wat we meemaken.

We zijn inmiddels al twee weken aan het wonen (en werken/werk zoeken) hier in Nieuw Zeeland, al lijkt dat veel langer. Toen we aankwamen (29 januari) na een lange reis waren we eerst wat teleurgesteld in de accommodatie waar we terrecht kwamen. Het stonk in de appartementenflat en onze studio was vies. Direct de volgende ochtend hebben we grondig schoongemaakt en nu, na twee weken, is het zelfs fijn thuis te komen na een weekendje weg. Ook al hebben we het nog steeds niet zo op de mega asociale medebewoners. Voornamelijk aziaten die je niet aankijken of groeten in de lift en en al helemaal niet servicegericht zijn bij de receptie. Wanneer we wat aan de balie vragen wordt er tijdens het aanhoren van onze vraag en het beantwoorden ervan naar de computer of telefoon gekeken. Daarnaast zijn ze vrij snel agressief als je dezelfde vraag nog een keer stelt. Maargoed, we hebben uiteindelijk toch onze 2 borden, 2 messen, 2 vorken, etc. gekregen. We wachten alleen nog op de beloofde waterkoker.

Direct de vrijdag na aankomst zijn we 's ochtends vroeg naar het treinstation gegaan. We wilden drie dagen naar Whangarei in het Noorden. Op het treinstation bleek dat er helemaal geen passagierstreinen gaan naar het Noorden, haha, dus we werden verwezen naar het busstation. Daar vertrokken 3 bussen per dag die kant op. De busreis was heel mooi. Veel verschillende uitzichten, mooie baaien, mangrove, weilanden, bossen, stranden, etc.
In Whangarei zijn we direct naar het hostel gelopen, waar we zo in konden. Het was onbewaakt, wat natuurlijk makelijk kan in het op 1 na veiligste land ter wereld. We wilden de bus pakken naar de Whangarei Falls, maar niet terug naar het centrum lopen, dus dachten de volgende halte te pakken. Die bleek een eind uit de stad te zijn, dus we hebben even moeten lopen. We zijn nog erg gewend aan het Nederlandse openbaar vervoer, wat erg goed geregeld is vergeleken met hier. Hier pakt iedereen de auto voor alles. Onderweg kwamen we langs een man die aardbeien verkocht langs de weg en ons wel een lift wilde regelen, maar de halte was nu niet ver meer. Iedereen is hier super aardig en geinteresseerd en ze lijken allemaal connecties te hebben met Nederland.
De Whangarei Falls zijn mega hoog en mooi. De wandeling vanaf daar weer terug naar Whangarei ook heel mooi en gevarieerd (zie foto's).
Die avond lagen we weer om 9u te slapen, en werden we weer rond 6u wakker (zoals elke dag vanwege de jetlag). We vertrokken deze dag naar de Poor Knight Island voor een dag snorkelen. De zee was wild en we moesten soms de motor van de boot afzetten omdat we zo ver naar beneden doken. We hebben mooie vissen gezien en bij een schol Snappers gezwommen. Op de terugweg werden we zeeziek en hebben we allebei een zakje volgekotst, was wel grappig. We hadden nog bustickets nodig om met de bus naar Auckland mee te mogen de volgende ochtend, dus de man die ons van de haven in Tutukaka terugbracht naar Whangarei heeft ons van busstation naar tourist info naar andere tourist info gebracht. Alles was dicht dus heeft de aardige man ons ook nog naar een internetcafe gebracht en geholpen met online tickets bestellen. Allemaal zonder eigen belang, dat doen mensen hier nog gewoon. De omgeving van Whangarei is erg mooi, maar de stad zelf niet. Het lijkt net een industrieterrein, alle huizen zijn van golfplaten. In Nederland zouden het noodgebouwen zijn. We hebben nog boodschappen gedaan bij Pak'nSave, wat een soort Aldi is met pallets in de winkel. Hier hadden ze ook stroopwafels, drop en Euroshopper hagelslag!
De volgende ochtend zijn we vroeg naar Auckland vertrokken. We hadden die middag orientatiedag van het bemiddelingsbureau dat mijn stage heeft geregeld. Hier waren we met ongeveer 20 Nederlanders waarvan vele ook in onze stinkflat wonen. Bjorn kreeg ook alles (simkaart, boekjes, info, tripjes) zoals de rest omdat hij volgens de eigenaar van het bedrijf ook gewoon bij de familie hoort nu. We hebben gebbqt op het strand en het was heel gezellig.

Sinds die dag hebben we een sociaal leven hier in Auckland en daardoor zijn we afgelopen weekend met zes andere Nederlanders naar Rotorua gegaan. We hebben twee babyblauwe autootjes gehuurd (is heel goedkoop hier, omdat alles met auto's gaat) en zijn in 3 uur naar het zuiden naar Rotorua gereden. Ze rijden hier links, wat best even wennen is ook met oversteken enzo. Bjorn heeft ook gereden en het ging heel goed! Alleen wilden we linksaf staan en toen nam Bjorn een ruime bocht (richting rechter rijbaan) ipv een krappe bocht, waardoor we bijna met onze neus voor auto's stonden die voor het stoplicht stonden te wachten. Ik zat links voorin en dat is ook best gek zonder stuur.
In Rotorua zijn we gaan raften van een 7 meter hoge waterval. Het was heeeel gaaf! Adrenaline tot aan mn kruin en energie voor 10! We kregen eerst instructies in de boot terwijl we van kleine watervalletjes gingen (ook heel cool!) hoe we moesten peddelen en laag in de boot moesten zitten etc. en daarna gingen we van de hoge. Super vet! Wil eigenlijk nog wel een keer.
Daarna hebben we gebbqt (ja alweer, doen we elk weekend hier sinds aankomst, doordeweeks eten we gezond hoor!) in de tuin van het hostel. Was erg gezellig!
De volgende dag zijn we naar het vulkanische gebied geweest waar we een erupterende geyser, een kokende modderpoel en vele andere kokende baden hebben gezien. Sommige baden hebben een gifgroene of gele kleur gekregen door zwavel. Het was ook echt indrukwekkend om kokende modder te zien. Ook heel grappig geluid haha. De rotte eieren lucht deed me direct denken aan Indonesie!
Daarna zijn we naar een spa gegaan die geothermische baden had. Het water in de baden komt rechtstreeks uit zo'n bron en wordt een beetje afgekoeld zodat wij erin kunnen zitten. De spa heeft dus helemaal geen kosten aan het verwarmen van baden, wat aanzienlijk scheelt lijkt mij.
Daarna zijn we teruggereden, pizza onderweg gegeten, een hele mooie paarse lucht gezien en een beetje verkeerd gereden.

Naast de leuke tripjes in de weekenden wordt er doordeweeks natuurlijk ook gewoon gewerkt. Mijn stage bevalt heel goed. Ik zit maandag t/m vrijdag van 9 tot 5 op kantoor met bijna alleen maar vrouwen, wat heel gezellig is. Mijn dagelijkse taken zijn simpel (nieuwe registraties van gastgezinnen en au pairs invoeren, telefoon opnemen, mails sturen en beantwoorden, paketten klaarmaken, etc.), maar daarnaast houd ik veel tijd over voor mijn project. Het project is bedoeld om klantrelaties met waardevolle klanten te versterken en daarmee te verlengen. Au Pairs blijven doorgaans niet langer dan een jaar, maar de gastgezinnen kunnen wel langer klant blijven door meerdere au pairs 'af te nemen'. Klanten moeten uiteindelijk op waarde geselecteerd worden (A-klant t/m D-klant) waardoor het bedrijf niet meer investeerd in klanten die het (grof gezegd) niet waard zijn. Promoties e.d. worden dus aangepast op de klant. Het is een erg leuk project!
Er is daarnaast een andere Nederlandse stagiaire begonnen afgelopen maandag die geloof ik een ander project gaat doen, maar nu alleen nog au pairs moet inplannen voor orientatiedagen en de vaatwasser uitruimen (die taak heb ik naar haar doorgeschoven toen ik dr moest inwerken, haha). Halverwege maart komt er nog een derde Nederlandse hier stage lopen.

Bjorn is de afgelopen tijd op zoek geweest naar werk. Hij heeft CV's met een foto en een leuke tekst over willen reizen door NZ erbij afgegeven op veel plekken. Direct belde iemand van het theater die vandaag (donderdag 13/2) zou laten horen of ie langs mag komen. Spannend dus.
Doordeweeks lopen we hard, drinken we een drankje in de stad (met Svenja uit mijn hockeyteam laatst) of picknicken we in het park.
Vanavond is het voor het eerst volle maan sinds het Chinese nieuwjaar en daarom is een een 'lantarn festival' waar we heengaan. Ik zit nu op mn werk en ga maar weer eens aan de slag. Denk dat de dames hier straks wel weer aan de wijn willen op kantoor, haha, dat is best normaal blijkbaar, maar ze zuipen wel veel!
Bjorn stuurde met net al foto's van het park waar we vanavond heengaan, hij kent de stad al een stuk beter dan ik en hij heeft ook al een lekker kleurtje omdat ie overdag lekker buiten is. Ik wil vaak na 8 uur lang binnen zitten op mijn werk graag naar buiten, picknicken of hardlopen of iets anders. We proberen dagen als werken-eten-slapen te voorkomen, wat ons best creatief maakt met activiteiten!

Veel liefs!
xxx Nora